ویلا دماوند

Damavand Villa

گزارش خطا
معمار مسئول : محمد حسین شیرازیان
شرکت معماری : استودیو طراحی شیرازیان
نوع پروژه : داخلی

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

علی رضاییان

اطلاعات کلی

سال : 1394/2015
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 430 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، دماوند

شرح

سایت پروژه ویلا دماوند در زمین شیب داری از کوهستان این منطقه واقع شده که شامل دشت های و مناظر زیبایی می باشد. تمایل بیشتر به داشتن مناظر مناسب و فضای ساختمانی در زمینی کوچک منجر به ساخت یک ویلای سه طبقه بر روی زمین شد. ساختمان های همسایه مخلوطی از زمین با مساحت های کم می باشد که به بلوک های شرقی و غربی متراکم شده است. در حالی که جهت های شمالی و جنوبی بهترین فرصت را برای ارائه یک ویو عالی و جذاب ارائه می دهند.

آب و هوای سرد و شرایط کوهستانی سایت پروژه، یکی از چالش های طراحی این پروژه بود. بنابراین توجه ویژه ای به حذف عنصر برف از روی سقف (کاهش تنش بار روی سقف و مراقبت از ضررهای ته نشینی برفک و رطوبت)، خاصیت عایق بودن حرارت در دیوارهای بیرونی، و بهره وری از تجهیزات آبی و مکانیکی برای مقابله دمای سرد شده است. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، گرما از طریق کف به طبقه هدایت می شود. به همین دلیل هیچ گونه فضای وُید یا اتصالات عمودی اضافی طراحی نشده است. همچنین ویژگی های زیبایی شناسی این ساختمان و جلوگیری از اضافه کاری هیچ گونه تأثیری بر روی خاصیت سازه ای ساختمان نگذاشته است. 

تعبیه یک تراس بزرگ با ویو گسترده از اهداف اصلی طراحی پروژه در ضلع جنوب شرقی سایت بوده که بهترین مکان برای تماشای باغ دماوند را به نمایش گذاشته است. محدودیت شیب سقف و داشتن شیب مطلوب در رابطه با نیازهای زیبایی شناسی و عملکردی منجر به کمبود ارتفاع در تراس می شد. در پاسخ به این مشکل یک سقف شیب دار مکانیکی قابل تنظیم برای تراس در نظر گرفته شده که علاوه بر مقرون به صرفه کردن کانسپت طرح، مقاومت مناسبی در برابر بادهای مقاوم دارد.

به نظر می رسد طراحی سازه بیرونی با ستون های شیب دار  چالش بزرگی را در این منطقه زلزله خیز داشته باشند. علاوه بر ویژگی های سازه ای با این فرمت، قاب پوششی ستون ها منظم و یکدست بر روی ستون ها بسته شده تا فرمت سازه های بیرونی از نظر  زیباسازی تکمیل باشند.


منابع اینترنتی :

https://www.archdaily.com