ساختمان اداری ایران-زمین

Iran-Zamin Office Building

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

کارخانه کاشی ایران زمین

سازه (طراحی، اجرا) :

محمد پناهی

تیم طراحی | همکاران پروژه :

آذین فدائی، صدف قناویزباف، سهیل شهدی

اطلاعات کلی

سال : 1398/2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 700 مترمربع
آدرس : ایران، یزد

شرح

پروژه ی حاضر را داستان تجاری کارفرما شکل می دهد. پیش از این دفترکار شرکت در خانه ای قدیمی با یک حیاط درجلوی سایتش قرار داشت. کارکنان این شرکت تنش زیادی داشتند که از ماهیت فعالیشان ناشی می شد و دلیل اصلی آن تجارت آنلاین با تعداد زیادی از مشتریان بود. معماران از طریق برگزاری جلسات در آن مکان، فضایی را یافتند که همانند یک بازار کوچک، دارای ارتباط یکپارچه ای بود.

بنابراین، طراحان تصمیم گرفتند با استفاده از یک راه پله اضافی در نما، جریان آزاد ارتباطات و کار را در طراحی دفتر جدید در نظر بگیرند. این راه پله ها اتاق مدیریت را به بخش فروش در طبقه ی دوم، به بخش حسابداری در طبقه سوم و همچنین به پشت بام که فضای استراحت و محیط سبز قرار دارد، متصل می سازد.

طراحان در طراحی و معماری این پروژه از معماری بومی یزد تأثیر پذیرفتند. این پروژه دارای دو سمت کلان و خرد از لحاظ زمینه بود. ظاهراً در همین زمینه، طراحان مجبور بودند با حداقل مواردی مانند تابش خورشیدی و غیره سروکار داشته باشند. با این حال، موضوعاتی مانند تأثیرات همسایگی، ارتباط و شباهت یا یکپارچگی با آن ها چالش برانگیز بود.

این نکته را نیز باید افزود که ساختمان کلاسیک مجاور پس از اتمام این پروژه اضافه شده است، بنابراین تضاد شدید آن در مقابل این زمینه آشکارتر خواهد شد. خط آسمان این ساختمان شامل شکل منحنی محسوسی است که به واسطه ی نورگیرهای داخلی تداوم یافته است. متریال به کار رفته در نمای ساختمان سنگ تراورتن سفید است که در محل برش خورده است. سازه اصلی ساختمان بتن آرمه بوده و قاب فلزی برای جزئیات نما به کار رفته است.