ویلای یک پزشک در تهران

Villa for a Doctor in Tehran

گزارش خطا
معمار مسئول : لوئی دین
نوع پروژه : داخلی

نقشه این ساختمان طوری طرح شده است که ضمن رعایت نحوه زندگی خانواده ایرانی پاسخگوی کلیه احتياجات مسکونی يك خانواده مرفه نیز هست.

برچسب ها
برچسب ها :
معماری پهلوی دوم جردن ویلا لوئی دین ویلای یک پزشک در تهران

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

آقای اسکندری

اطلاعات کلی

سال : 1348-1350/1969-1971
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : مسکونی، ویلایی
آدرس : ایران، تهران، خیابان جردن (آفریقا)، خیابان گلشهر

شرح

طبقه هم‌کف این ویلاشامل سالن پذیرائی - نهار خوری - بار - سرویس و یک دفتر کار بوده و در طبقه اول چهار اطاق خواب وجود دارد.

آرشتیکت هنگام طرح نقشه این ویلا توجهی خاص بنحوه گرو‌ه‌بندی اطاقها داشته است. بدین طریق که هال و نهارخوری خانوادگی را در مقابل یک پاسیو قرار داده که ازنظر اندازه و حدود محیط خانوادگی گرم و صمیمانه‌ای بوجود آورده، لکن جهت سالن پذیرائی و نهارخوری بزرگ اندازه‌ها و جهت‌یابی اطاق تغییر کرده و اتمسفری دیگربرای پذیرائی و جشنها و ضیافت‌ها حکم‌فرماست و قسمت پذیرائی بوسیله در بزرگ کشوئی بایوانی نسبتا وسیع و حیاط باز میشود.

نظر باینکه زمین شیب‌دار بوده است آرشتیکت از این شیب استفاده کرده و نیم‌طبقه هم‌کف حیاط ساخته است که شامل سالن بازی و ورزش خانوادگی بوده و در آن رو باستخر و حیاط باز میشود. ضمناً از همین شیب برای ورود بحیاط و پارکینگ ماشینها استفاده شده است. اسکلت فلزی دربعضی از قسمت‌ها پوشیده نشده است و این عمل باعث شده که فورم مدرنی بساختمان داده شود. ظرافت این ویلا بیشتر در الهامی است که از رنگها و فورمهای صد درصد ایرانی گرفته شده منجمله مصالح ساختمانی تهیه شده در ایران و کاشی اصفهان و غیره که رنگآبی فیروزه‌ای بر سایر رنگها توفق دارد. شبکه‌های آجری و سقف سرامیک فاساد جلوه‌ای خاص باین ویلا داده است.