ساختمان اداری گندم

Gandom Office Building

گزارش خطا

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

شرکت زر ماکارون

نظارت :

دفتر معماری ساختار الگو پایدار

سازه (طراحی، اجرا) :

شرکت اندیشه-خاک-سازه

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

علی پیلتن

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

علی غنی زاده

ماکت :

روژین داوودیان

تیم طراحی | همکاران پروژه :

نیلوفر اسماعیلی، ریحانه میرآفتاب، ثمین مصطفائی، روژین داوودیان،‌ نسترن نامور

اطلاعات کلی

سال : 1396-1398/2017-2019
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی
مساحت پروژه : 8000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، خیابان شیخ بهائی،‌ تقاطع دانش دوست

شرح

یک شرکت تولید ماکارونی برای دفتر مرکزی خود یک ساختمان در حال احداث خریده بودکه ٧ طبقه اداری ویک طبقه تجاری داشت و برای طراحی این ساختمان که در مرحله اتمام اسکلت فلزی بود بر اساس برنامه فیزیکی جدید نزد ما آمد. ابتدا کارخانه را دیدیم که چرخه شگفت‌انگیزی بود از فعالیت‌های مختلف با محوریت گندم.

جابجایی گندم در سیلوهای عظیم، پسماندی از سبوس و خرده های گندم را به جا می‌گذاشت که بعنوان دورریز در صنعت نئوپان سازی استفاده میشد. بکارگیری این پسماند در روند شکل گیری پروژه به عنوان پیوندی بنیادی و سمبلیک بین صنعت تولید ماکارونی و اداره مرکزی در دستور کار قرار گرفت. با اضافه کردن این پسماند به ترکیب گچ وخاک دیوارهای داخلی، بستر مناسبی برای رشد و جوانه زدن دانه های گندم پدید آمدکه این روند تا زمان وجود رطوبت ملات ادامه داشت و باعث بوجود آمدن یک بافت ارگانیک در تمامی سطوح داخلی گردید. به این ترتیب ردپای گندم در غالب یک اندود ارگانیک برای همیشه در کالبد پروژه ثبت شد.

دیاگرام فضای اداری
برنامه ساختمان جدید شامل چند بخش کلی: مدیریت، دفاتر مدیران ارشد، سالن های کار گروهی و سالن های کنفرانس بود که از بالا به پایین در طبقات چیده شدند، فضای تجاری موجود در پروانه ساختمان قبلی هم به عنوان یک فضای فرهنگی چند منظوره به کارفرما پیشنهاد شد که در طبقه همکف با شهر در ارتباط باشد. برای ایجاد احساس یکپارچگی بین کاربری های مختلف فضای عمومی هر بخش شامل منشی و انتظار و راهرو ارتباطی توسط یک نورگیر با جداره سبز به هم متصل شدند و فضاهای خصوصی، پیرامون این فضای باز قرار داده شد. به این ترتیب دیاگرام فضای اداری به گونه ی تغییر شکل داد که احساس حضور در یک سطح افقی وسیع با مدیریت واحد در یک نظام عمودی ادغام شود. ‎شبکه اصلی سازه به عنوان یک اصل غیر قابل تغییر در بیرون و داخل به عنوان زمینه مورد استفاده قرار گرفت که از بیرون با سرامیک و از داخل با اندود ارگانیک پوشیده شده اند.‎ برای کنترل تابش در جبهه جنوب و غرب یک پوسته نیمه شفاف روی شبکه اصلی در نظر گرفته شد که استعاره ای از  ساقه های گندم در قالب لعاب سرامیک روی آن قرار دارد.