دفتر خرده‌فروشی جواهر شماره 4

Jewelry Retail Office No 04

گزارش خطا
شرکت معماری : استودیو معماری کات
نوع پروژه : داخلی

 نیاز کارفرما فضایی مناسب برای فروش پایه جواهرات (طلای بدون سنگ تزیینی) به مشتریان خاص خود بود، به گونه‌ای که مشتریان حاضر در پروژه نباید همدیگر را ببینند و از قیمت و آثار خریداری شده یکدیگر مطلع شوند و در عین حال فروشنده باید مناقصه‌ای بین آن‌ها برگزار کند و محصول را به بالاترین قیمت بدون اطلاع دیگر مشتریان بفروشد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران بازسازی معماری جمهوری اسلامی تجاری مهدی کامبوزیا هلنا قنبری استودیو معماری کات فروشگاه جایزه آرکیتایزر سعید فرامرزی

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

برادران بهمن آبادی

ارائه :

اشکان رادنیا

عکاس : سعید فرامرزی

اطلاعات کلی

دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، فروشگاه

شرح

ایده و توسعه طراحی پروژه یک واحد 70 متری با کاربری اداری در آپارتمانی واقع در بازار بزرگ تهران است که قبل از بازسازی یک آپارتمان با یک اتاق، تیپ سازنده های منطقه بود.
 نیاز کارفرما فضایی مناسب برای فروش پایه جواهرات (طلای بدون سنگ تزیینی) به مشتریان خاص خود بود، به گونه ای که مشتریان حاضر در پروژه نباید همدیگر را ببینند و از قیمت و آثار خریداری شده یکدیگر مطلع شوند و در عین حال فروشنده باید مناقصه ای بین آن‌ها برگزار کند و محصول را به بالاترین قیمت بدون اطلاع دیگر مشتریان بفروشد. این تعریف کوچک، معمای جالبی برای طراحی این فضا بود، که چگونه می توان در فضای70 متر داخل آپارتمان ، چندین مشتری را بطور هم زمان ملاقات کرد و با آن‌ها تبادل اقتصادی انجام داد بی آن‌که از حضور یکدیگر با خبر باشند.
 بعد از طرح موضوع از طرف کارفرما، وی پیشنهادهای خود را در قالب تقسیمات فضایی مطرح کرد. به گونه ای که اتاق‌هایی مستقل از یکدیگر دور فضا قرار می گرفت و راهرویی آن‌ها را بهم متصل می کرد،که فروشنده بتواند به تمامی آن‌ها وارد شود. با توجه به کمبود فضا و نیاز برنامه ای پروژه، ابتدا حذف زواید انجام شد و سپس با حداقل میزان ساخت ، به دیاگرامی تا حد امکان مناسب با کاربری وکارکرد درپروژه رسیدیم .
 طراحی در دو سطح صورت گرفت، اول طراحی تقسیم کننده ای مستقل از جداره ها که زبانی متفاوت هم در فرم و هم درمتریال دارد ودوم طراحی جداره ها در راستای بی اثر بودن که با زبانی ساده تر صورت گرفته تا در حس متناسب با فضا کمک کند و درعین کنتراستی مناسب ایجاد کند. همچنین انعکاس خطوط فرمی در سقف نیز دیده میشود که با نور یکپارچه تاکید بیشتر روی بخش مرکزی ایجاد کرده تا توجه مشتریان را در هنگام ورود به خود جلب کرده و به فضای نیمه باز مستقل خود هدایت شده و با آرامش بیشتری به خرید و داد و ستد بپردازند.