مجتمع تجاری اداری آفرینش

Afarinesh Tower

گزارش خطا
معمار مسئول : علیرضا تغابنی
شرکت معماری : دفتر معماری دیگر
مدیر پروژه :

محمد معتمدی‌نیا

نوع پروژه : داخلی

ایده‌ی اصلی پروژه را می‌توان در دیاگرام مقطع پروژه جستجو کرد. دیاگرام مقطع پروژه در قسمت برج، به لحاظ فضایی متغیر است به‌نحوی‌که از فضاهای اداری به سمت هسته‌ی مرکزی منظم و یکدست می‌باشند و زمانی که به بخش تفریحی می‌رسیم این فضاها نظم اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند، متشنج و مشوش شده و با تغییر در تراز طبقات و ایجاد وید‌های مختلف با توجه به روابط فضایی این دیاگرام تغییر می‌کند.

برچسب ها
برچسب ها :
علیرضا تغابنی اداری - دولتی فارس شیراز معماری جمهوری اسلامی تجاری دفتر معماری دیگر مجتمع تجاری اداری آفرینش Afarinesh Tower

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

شهرداری شیراز

سازه (طراحی، اجرا) :

شرکت مهندسین مشاور باستان پل، وحید قراخانی‌نیا

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

شرکت مهندسین مشاور پایا بنا آفرین، سعید افشار

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

شرکت مهندسین مشاور پایا بنا آفرین، مجتبی عرب‌پور

تیم طراحی | همکاران پروژه :

محمد معتمدی‌نیا، ابراهیم روستایی، سپیده صراف‌زاده، مازیار قاسمی‌نیا، پیمان نوذری، رزا بمانی، آرین اسپریدونف، وحید کار آمد، فاطمه طباطباییان، شیما محمدی، سیاوش شارقی، هما اسدی، سجاد حسینی، فریده آقامحمدی، محمد کاهیدی، مهرداد رئوفی، سحر مهدیزاده، گرگین شریفی

اطلاعات کلی

سال : 1397/2017
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، اداری - دولتی
مساحت پروژه : 84000 مترمربع
آدرس : ایران، فارس، شیراز

شرح

این مجتمع، در شمال شهر شیراز و در مجاورت بلوار آفرینش قرار دارد. در طراحی قسمت سینمای این مجتمع، سعی شده دو سالن اصلی به‌صورت معلق در فضا درک شوند. این تعلیق با جدا ساختن دو سالن بالا و پایین و ایجاد طبقه‌ی میانی دو سینما به‌عنوان لابی و نگه‌داشتن خطوط سقف و کف سینماها در طبقات بالا و پایین سینما القا می‌شود. طبقه‌ی میانی دو سینما به‌صورت تراس‌بندی شده، منظری مناسب برای میهمانان فراهم می‌کند. در قسمت ورزشی که چشم میانی برج را شامل می‌شود، عملکردهای استخر و سونا و امکانات جانبی آن، سالن بدن‌سازی و کافه قرار دارند. کل فضاها در شش طبقه به‌صورت سیال با هم در ارتباط می‌باشند. دید و منظر مناسب برای قسمت هوازی بدن‌سازی و کافه در نظر گرفته‌شده است. فضای استخر با وید اصلی بالای آن نسبت به نمونه‌های مشابه استخر، احساس متفاوتی از فضا را القا می‌کند. در بالاترین چشم برج رستوران در نظر گرفته‌شده که بهترین دید و منظر را دارد و پیوستگی و سیالیت فضاها در اینجا نیز در نظر گرفته‌شده است. برای رسیدن به این پیوستگی از ایجاد وید، تغییر تراز و تراس‌بندی قسمت‌های پذیرایی استفاده‌شده است.

این مجتمع، شامل 24 طبقه روی زمین و 5 طبقه زیرزمین است و تأمین‌کننده‌ی 716 پارکینگ و هایپرمارکت در طبقات زیرزمین و 76 واحد تجاری و فودکورت در قسمت تجاری می‌باشد. سطح زیربنای مجتمع به همراه واحد‌های اداری و قسمت تفریحی 84000 مترمربع است. کل طبقات برج اداری تجاری شیراز 29 طبقه می‌باشد که در نمای بیرونی به‌صورت سه چشم با تناسبات منحصربه‌فرد که در امتداد خود با پودیوم تلفیق‌شده است، به نظر می‌آید.

تبدیل حجم سنگین رایج در برج‌ها به سه‌تکه قرارگرفته بر یک پودیوم زیرین علاوه بر تعدیل مقیاس به تبدیل‌شدن بنا به یک نشانه شاخص شهری کمک می‌کند. طراحی عمده پروژه در مقطع انجام‌شده و استراتژی کلی بر آن بوده است تا لایه‌های درونی و بعضاً اسلب طبقه‌ها یا لبه‌های منتج به‌نما کمترین تداخل را داشته باشند و از طریق این آزاد شدن لبه‌ها در مقطع، امکان کسب حداکثری نور و چشم‌انداز و همچنین ارتباط فضایی میان طبقات ممکن گردد.

سال: مهر ماه 1394 تا مرداد ماه 1397


منابع اینترنتی :

nextoffice.ir