خانه 45

The House 45

گزارش خطا
معمار مسئول : حمید محمودپور
شرکت معماری : روند سیال طرح
نوع پروژه : داخلی

پروژه بازسازی و طراحی داخلی یک واحد آپارتمانی 45 متری است که به دنبال راهکاری برای تعریف متفاوت از عملکرد در واحد کوچک و نحوه استفاده آن عملکردها از  نور و عناصر محیطی ساختمان است.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران مسکونی معماری جمهوری اسلامی روند سیال طرح حمید محمودپور خانه 45 جایزه معماری داخلی ایران هشتمین جایزه معماری داخلی ایران خانه چهل و پنج

تیم پروژه

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

علیرضا سلیمانیان

تیم طراحی | همکاران پروژه :

لیلا محمودپور، رویا ولایی، تهمینه صادق زاده، مینا فرخی

اطلاعات کلی

سال : 1393-1394
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 45 مترمربع
آدرس : ایران، تهران

شرح

پروژه بازسازی و طراحی داخلی یک واحد آپارتمانی 45 متری است که به دنبال راهکاری برای تعریف متفاوت از عملکرد در واحد کوچک و نحوه استفاده آن عملکردها از  نور و عناصر محیطی ساختمان است. این واحد آپارتمانی در شمالیک مجموعه آپارتمانی پر واحد در اشرفی اصفهانی تهران واقع شده است. این واحد از طرف شمال به کوچه و از طرف جنوب به نورگیر مجموعه 4 تا بازشو دارد و نور ورودی از بدنه جنوبی دارای کیفیت نوری مناسب می باشد.

دغدغه اصلی طراحی، استفاده از کیفیت و شدت نور شمال و جنوب در واحد آپارتمانی است تا با تغییر و جابجایی عملکرد ها، از نور تابستان و زمستان بدنه شمالی و جنوبی واحد،به طور بهینه ای برای انواع عملکردهای داخلی استفاده شود. می توان گفت تغییر پذیری و برنامه پذیری فضاها  با تعریف توده و فضا در این واحد اتفاق می افتد. ولی اینبار با تغییر و جابجایی توده، کیفیت و عملکرد فضاها عوض می شود و به هم تبدیل می شود. برای رسیدن به این امر، کلیه دیوارهای داخلی واحد (دیوار جدا کننده اتاق خواب و راهرو و آشپزخانه و...) حذف شدند و واحد تبدیل به سطح مسطحی شد که فقط یک حجم سرویس بهداشتی و حمام در داخل واحد باقی ماند. توده ای با عملکرد تختخواب تاشو و کمد لباس و کتابخانه طراحی شد که با حرکت در فضا و چرخش در موقعیت های تعبیه شده چیدمان و برنامه های عملکردی متنوعی برای استفاده از کیفیت های نور شمالی و جنوبی و تابستانی و زمستانی به واحد بخشیده است.

این توده عملکردی با حرکت در فضای درونی آپارتمان، فضاهای عملکردی واحد را تعریف و تفکیک می کند و با جابجایی خود فضای عملکردی را به هم تبدیل می کند. در روند طراحی داخلی واحد، سه آلترناتیو برای تغییر و تبدیل توده و فضا پیش بینی شده است که با حرکت مستقیم و چرخش 90 درجه توده ( کمد)  در داخل فضای فلت اتفاق می افتد. و با در نظر گرفتن عملکردهای شب و روز واحد، تعداد این آلترناتیو ها بیشتر هم خواهد بود.

از آنجایی که خانه 45، یک واحد فلت و یکپارچه است. به همین دلیل طراحی نور عملکردها به عنوان مشخصه جدا کننده عملکردها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر نوع چراغ ها و میزان روشنایی آنها، محل قرارگیری چراغ ها و نوع نوری که به فضا می دهد باعث می شود که حوزه عملکردهای مختلف از هم جدا شوند.

دیگر پروژه های معمار