ویلا 12

Villa 12

گزارش خطا
معمار مسئول : محمدرضا مرعشی، ساناز خامنه
شرکت معماری : آتلیه معماری نوآر
نوع پروژه : داخلی

پروژه ویلای دوازده یکی از چهار ویلائی است که بنا به درخواست کارفرما توسط تیم طراحی نوآر در این شهرک طراحی شده که هیچکدام از آنها در همسایگی هم قرار نداشتند.

برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معمار مازندران مسکونی ویلایی معماری جمهوری اسلامی محمدرضا مرعشی ساناز خامنه نور آتلیه معماری نوآر معمار 97 جایزه معماری داخلی ایران یازدهمین جایزه معماری داخلی ایران شرکت یاکس

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

حسام قندچی

نظارت :

محمد رضا مرعشی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

آتلیه نوآر-آرش اسماعیل زاده، سلیمانی

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

علی قاسمپور

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

علی فرجی

عکاس : علی دقیق
تیم طراحی | همکاران پروژه :

احسان گلریز، ابراهیم ولی زاده، نیایش خمسه، سپیده ریاضی

اطلاعات کلی

سال : 1396-1397
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، ویلایی
مساحت پروژه : 553 مترمربع
مصالح : شرکت یاکس
آدرس : ایران، مازندران، نور ، رو به روی درب سنگی پارک جنگلی نور، شهرک درنا

شرح

پروژه ویلای دوازده یکی از چهار ویلائی است که بنا به درخواست کارفرما توسط تیم طراحی نوآر در این شهرک طراحی شده که هیچکدام از آنها در همسایگی هم قرار نداشتند. ایده اولیه طراحی پیدا کردن یک قالب کلی برای طراحی چهار ویلا بود تا علاوه بر حفظ یکپارچگی و پیروی از یک ادبیات مشترک، رفتار و فضاهای کاملا متفاوت داشته باشند. با توجه به یکسان بودن ابعاد هر یک از قطعات و متراژ زیر بنای ویلاها یک فرم مکعب شکل به ابعاد ۲۱*۱۶ و ارتفاع ۷.۵ متر برای آنها در نظر گرفتیم و تاثیر وضعیت اقلیم فرم آن را شکل داد. تولید فضاهای منفی با توجه به تاثیری که از برنامه ی عملکردی پروژه میگرفت میتوانست راه حل خوبی جهت ایجاد گزینه هایی با فضاها و روابط متفاوت داخلی ضمن حفظ فرم اصلی در چهار چوب اولیه باشد. درواقع هدف ما ایجاد واحدهای همسان با فضاهای متنوع بود که موقعیت های همسایگی متفاوت و دید و منظر آنها نسبت به دریا و اطراف به شکل گیری فضاهای منفی متنوع برای هر یک از واحدها کمک می کرد.

 مرحله بعد طراحی ویلای دوازده بود که با توجه به موارد ذکر شده به تولید فضاهای منفی با گزینه های مختلف در این واحد پرداختیم. با در نظر گرفتن عواملی چون جانمایی تراس های اصلی و فرعی و دید و منظر نسبت به محیط اطراف و همسایگی همچنین نحوه چیدمان فضاهای مورد نیاز به گزینه نهایی جهت خالی کردن حجم... شکل رسیدیم و در نهایت گزینه نهایی را با رفت و برگشت های بسیار انتخاب کردیم .پرداخت ویژه به کیفیت فضاهای منفی با ایجاد بافت آجری در بدنه ها و نگاه ناظر از داخل فضاها به پنجره های L شکل و نفوذ فضای سبز به داخل آن ها که باعث ارتباط بیشتر بنا با فضای اطراف و تفاوت این قسمت با جداره بیرونی نمای ساده ساختمان میشد از جمله اهداف ما در طراحی این بنا است. در طراحی فضای داخل بنا نیز قصد داشتیم با تبدیل راه پله و فضای بهارخواب به عنوان المانی مجزا از سازه اصلی ساختمان از آن به عنوان یک عنصر تندیس گونه در فضای خالی (وید) اصلی استفاده کنیم تا علاوه بر حفظ عملکرد ارتباطی راه پله و فضای خاص بهارخواب این قسمت به صورت پیوسته و البته مجزا در نقش متفاوت دیگری ظاهر شود که خود نشان از اهمیت ویژه این المان ها در فضاهای مسکونی می باشد.

دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت