ساختمان تجاری - اداری فرشته

Fereshteh Commerical Office Building

گزارش خطا
معمار مسئول : فرهاد احمدی
نوع پروژه : داخلی

این بنا برای کارکردهای تجاری - اداری و مسکونی در دو بلوک و با فاصله از اضلاع کج و معوج زمین شکل گرفت تا ساختمان شهری و بستر سبز طرح با حفظ درختان موجود ممکن شود.

برچسب ها
برچسب ها :
فرهاد احمدی ساختمان تجاری - اداری فرشته

اطلاعات کلی

سال : 1375/1996
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، اداری - دولتی
مساحت پروژه : 1800 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، خیابان فرشته

شرح

بلوک اول با ارتفاع چهار طبقه با نمای کاملا شیشه‌ای در اطراف با فاصله و درون سازه فلزی مهار بندی شده قرار گرفت تا حس سبکی و تعلیق آن افزایش یابد. پلان‌ها در دو بلوک بیضی و مربع آزاد و بدون تقسیم‌بندی در نظر گرفته شده‌اند.

طبقه همکف این بخش که هم سطح خیابان در نظر گرفته شده با دروازه‌هایی از سنگ گرانیت سیاه و با یک سایبان مواج از فلز سوراخ‌دار از طبقات دیگر جدا شده تا کار کرد متفاوت آن را بیان کند. این سایبان در اطراف بلوک شیشه‌ای از بالا با میله‌هایی آویزان شده است که در عین حال نگهدارنده ریل نردبان شست‌وشوی شیشه‌ها هم هست.

بلوک با ارتفاع بیشتر با نمای سیمانی به شکل حجمی با پلان بیضی است که قطر آن موازی ضلع شمالی مورب است که با توالی یکنواخت در عرض و ارتفاع سوراخ شده تا پنجره‌ها کوچک اما متعدد در آن تعبیه شود. اندک بودن شفافیت این بخش به دلیل محدود کردن اشراف صورت گرفته است. دو حجم به واسطه یک هسته فلزی که در آن پله‌گرد فلزی آسانسور پانوراماتیک شیشه‌ای پل ارتباطی واحد‌ها کانال‌های عمودی تاسیسات هوا ساز واحدها و بالابرها، آبدار خانه‌ها و سرویس‌ها در وسط و همچنین شبکه سازه فلزی مهاربندی شده در بیرون قرار دارند به هم متصل شده‌اند.

استراکچر ساختمان همان سازه نمایان بیرونی است و دو پوسته است. سم دسوار پرده‌ای است که برای اولین بار در ایران اجرا شده است سیستم‌های خاصی برای اجرای آن پیش‌بینی شده و شیشه‌ها با ارتفاع یک طبقه ساخته شده‌اند و پوسته درونی هم یک پوسته چوبی دارد که بسته می‌شود قسمت بتنی که به دلیل مجاورت با همسایه و ارتباط شهری و درختان دور کدر شده است زون مرکزی فلزی آسانسور شیشه‌ای و سرویس‌ها و تاسیسات از قسمت مرکزی عبور می‌کنند و بیانی مطابق رویکردهای‌هایتک دارد.