کالج دخترانه دماوند (دانشگاه پیام نور)

Damavand College (Payam e Noor University)

گزارش خطا
شرکت معماری : مهندسین مشاور نظام عامری - کمونه - خسروی، بنیاد فرانک لوید رایت
نوع پروژه : داخلی

کالج دماوند دانشگاهی دخترانه بود و براساس آن مقرر بود اساتید آمریکایی به دختران ایرانی آموزش دهند. سایت انتخابی این اثر، زمینی به وسعت ۸/۵ هکتار و برای ۱۲۰۰ نفر دانشجو تدارک گردیده بود. از نرده‌کشی سایت دانشگاه و سردر ورودی تا نحوه‌ی به‌کارگیری مصالح و کاشی‌ها و ساختمان‌ها، یادآور طرح دانشگاه ایالتی آریزونا و ساختمان بخش اداری مارین کانتی فرانک لوید رایت در کالیفرنیا بود، که همزمان میراث غنی ایرانی را با بهترین فناوری معاصر ترکیب می‌کرد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران معماری پهلوی دوم آموزشی دانشگاه نظام عامری کمال کمونه هرمزدیار خسروی مهندسین مشاور نظام عامری - کمونه - خسروی کالج دخترانه دماوند دانشگاه پیام نور ویلیام وزلی پیترز بنیاد فرانک لوید رایت

تیم پروژه

اطلاعات کلی

سال : 1354/1974
دوره تاریخی : پهلوی دوم
کاربری : آموزشی، دانشگاه
مساحت پروژه : 90000 مترمربع
آدرس : ایران، تهران، شرق نیاوران

شرح

هرچند که خرد کردن نما توسط طاقواره‌ها و تعبیه‌ی پنجره در آنها، ما را به یاد خرد کردن نما در آثار رایت به همین شکل می‌اندازد و همین طور چرخش نرم دیوارهای آجری بسیار شبیه به بخش‌هایی از ساختمان جانسن اثر رایت است و گاهی نیز به شباهت این بنا به دانشگاه آریزونا اشاراتی می‌گردد، اما بیشترین شباهت کالج دماوند به مرکز شهری مرین کانتی می‌باشد. کتابخانه‌ی کالج دماوند، ساختمانی دایره‌ای شکل است با گنبدی آبی رنگ که بدون هیچ گونه حرف بیشتری خود را مهیای دانشجویان نموده است. 

در طراحی کالج دماوند، براساس اتخاذ استراتژی صحیح و به‌جا، طراحان تمام ساختمان‌ها را با فرمولی یکسان از مصالح و فرم‌ها طراحی نموده‌اند. این فرمول، بدنه‌ای آجری، طاقواره‌هایی رفیع با پنجره‌ای بر بلندای آنها و سقف‌های قوسی فیروزه‌‌ای رنگ است. احجام استوانه‌ای هم به عنوان حجم کمکی، هر زمان که لازم بوده، در محل شکافتگی حصار یا در حاشیه‌ی خوابگاه‌ها به کار گرفته شده است. بر بدنه‌ی این احجام حفره‌هایی با آجر ساخته شده است که از هیبت آنها کاسته و آن را مطلوب کاربرانش می‌نماید. با اینکه طاقواره‌های کالج مهمترین سند مدعیان شباهت کالج دماوند به نمونه‌های خارجی شده است، اما این استراتژی و البته بدیع بودن آن در معماری ایران، کالج دماوند را به بنایی ماندگار و دارای هویت خاصی تبدیل نموده‌است. 

در طرح کلی کالج، نکته‌ی دیگری نیز جلب توجه می‌نماید. طراحان، چشمه‌ی آب موجود در بخش شمال شرقی سایت را به عنوان محلی برای تجمیع و صحبت‌های دانشجویان دیده‌اند و حول آن سکوهایی جهت نشست، بحث و گفت‌وگو و البته مطالعه تعبیه نموده‌اند. با توجه به شیب تند زمین از شمال شرقی سایت (محل چشمه) تا سردر ورودی کالج در جنوب غربی سایت، جریان آب این چشمه به عنوان محوری قوی در طراحی سایت کالج دیده شده است. این محور در آکس جغرافیایی سایت نیست و همچنین حتی در آکس سازماندهی بناهای کالج نیز نمی‌باشد، اما تلاش شده در مقاطعی، ترکیبی قوی از آب و گیاه و دسترسی را در خود داشته باشد. این خیابان، از حاشیه‌ی ساختمان‌های مهمی چون کتابخانه و آمفی‌تئاتر می‌گذرد و نقطه‌ی آغاز و پایان آن چشمه و حوض ورودی کالج است. 



دیگر پروژه های معمار

دیگر پروژه های شرکت

منابع اینترنتی :

http://www.khalvatememar.com