انگاره‌های معمارانه منظر (درآمدی برآفرینش پارک‌های شهری)

Landscape Architectural Notions (Urban Parks Designing Methods)

گزارش خطا

منظور از انگاره، نظامی از ایده‌ها و مفاهیم است که چیزی را شرح می‌دهد. این کتاب در جستجوی پاسخ به این سوالات است که ارتقای کالبدی یک پارک شهری از سطح صرفاً «فضای سبز» به سطح یک «پارک» و «باغ» چگونه ممکن است؟ اندیشه، ایده و انگاره‌ی معمارانه در این میان چه نقشی دارد؟

دسته بندی : تاریخ، تئوری و طراحی
نویسنده : آزاده شاهچراغی
سال چاپ : 1398
زبان : فارسی
نوع کتاب : داخلی
قیمت : 55,000 ریال
برچسب ها
برچسب ها :
انتشارات جهاد دانشگاهی آزاده شاهچراغی

مشخصات کتاب

محل چاپ : ایران
نوبت چاپ : 1
تعداد صفحات : 196 صفحه
وضعیت کتاب : موجود در بازار

شرح

این کتاب نخستین کتاب چندرسانه‌ای تألیف شده در حوزه تخصصی معماری منظر در کشور و شامل چهار بخش است. کتاب به واژه‌شناسی، تعریف معماری منظر و حدود مداخله‌ی این دانش در طراحی محیط پرداخته و درباره ماهیت فوق‌العاده جذاب معماری منظر و امکان معماری زمین، معماری زمان، معماری حواس و همین‌طور معماری سامانه رفتاری توسط طراحان در آن بحث شده. هم‌چنین در این کتاب پس از مطالعه‌ی موردی، روند طراحی تعداد زیادی از پارک‌های سرزنده و موفق در سراسر جهان، در نهایت ده انگاره‌ی معمارانه‌ی منظر معرفی شده، بنابراین انگاره‌ی ترکیب عناصر، انگاره‌ی ساختارزدا، انگاره‌ی خوانش زمین، انگاره‌ی تاخوردگی، انگاره‌ی چندبخشی، انگاره‌ی تکه انگار، انگاره‌ی موضوعی، انگاره‌ی تداعی‌گر، انگاره‌ی مشهودساز و انگاره‌ی زمینه‌گرا همراه با مورد پژوهی و شرح فرآیند طراحی دست کم یک پروژه برای هر کدام معرفی شده‌اند. برای گویاتر شدن انگاره‌ها، هر یک از نمونه‌ها به صورت چند رسانه‌ای یا مولتی‌مدیا معرفی شده به طوری که خواننده با استفاده از کد درج شده روی تصویر پروژه می‌تواند فیلم مربوط به آن را ببیند.

علاوه بر آن، کتاب فرآیند پیچیده‌ی طراحی در معماری منظر را واکاوی کرده و در این راه نظرات اخیر پژوهشگران نیز مورد توجه بوده است. سخن پایانی کتاب درباره آرمان‌های انسان درباره ساخت محیط‌های سالم، شاداب، ایمن و سرزنده در کلان‌شهرها و تأکید آن بر فهم جایگاه معماری در شکل‌گیری منظر به ویژه پارک‌های شهری به عنوان آخرین سبزهای امیدبخش است.