سرپناه موقت پس از سانحه: بررسی سیاست های تأمین مسکن موقت پس از زلزله ی1385 لرستان

گزارش خطا
نویسنده : عبدالمجيد خورشيديان
محل انتشار : نشریه صفه 53
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 53
زمان انتشار : تابستان 1390

تجارب موجود نشان میدهد، علی رغم تلاش های صورت گرفته، در تأمین سرپناه موقت و یا به طور خاص سرپناه پس از سانحه، پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است. روش ها و شیوه های متنوع تأمین سکونتگاه های موقت برای بی خانمانان پس از سوانح اخیر در ایران، به دلیل عدم انطباق با شرایط منطقۀ سانحه دیده، در عمل کارایی لازم را نداشته و از یک سو، سبب بروز مشکلات و معضلاتی درازمدت در منطقۀ سانحه دیده شده و از سوی دیگر، موجب هدر رفتن منابع مالی فراوانی شده است. در تحقیق حاضر، ضمن بررسی اجمالی مدیریت بازسازی پس از زلزلۀ فروردین 1385 استان لرستان، با استخراج سیاست ها و رویکردهای تأمین سرپناه موقت، به ارزیابی و نتیجه گیری از آن ها پرداخته می شود. در این گزارش، پس از گذشت دو سال از سانحه، ضمن ارزیابی نکات مثبت و منفی اقدامات انجام شده در این زمینه، به بررسی روش های به کار رفته توسط آسیب دیدگان جهت تأمین سرپناه موقت و نیز اقدامات آنان به منظور رفع نیازهای اساسی خود وکاهش نواقص و مشکلات سرپناه های عرضه شده پرداخته می شود. تحقیق حاضر در نهایت تأکیدی است بر اینکه، سرپناه موقت نقش مهمی درترمیم روند قطع شدۀ زندگی عادی در زمینۀ اقتصادی و فعالیت های جمعی در مناطق سانحه دیده دارد و برنامه های تأمین سرپناه موقت به طور حتم بر برنامه بازسازی سکونتگاه های دائم اثرگذار خواهد بود و جهت تحقق بازسازی همه جانبه باید این برنامه ها در تعامل با یکدیگر شکل گیرند.

(1.0 مگابایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

آيسان، ياسمين و یان ديويس. معمار يو برنامه ريز يبازسازي، ترجمۀ علیرضا فلاحي، انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي، ۱۳۸۲ .

ازکيا، مصطفي و غلامرضا غفاري. توسعۀ روستا يي با تأکيد بر جامعۀ روستايي ايران، تهران: نشر ني، ۱۳۸۳ .

بحريني، سيدحسين و عباس آخوندي. مديريت بازساز يمناطق آسيب ديده از سوانح طبيعي)تجربۀ بازسازي مسکن مناطق زلزله زدۀ گيلان و زنجان(، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۹ .

پژوهشکدۀ سوانح و بنياد مسکن انقلاب اسلامی. مستندساز ي بازساز ي لرستان، تهران، ۱۳۸۵ .

خورشيديان، عبدالمجيد. « طراحي مشارکتی جهت بازسازي مساکن روستا يي استان لرستان پس از زلزلۀ 138۵» ، در سومين کنفرانس بين المللی مديريت جامع بحران در حوادث غير مترقبه طبيعي، تهران، ۱۳۸۶ .

خورشيديان، عبدالمجيد و همکاران. « بازسازی مناطق روستایی لرستان بعد از زلزله 1385 و اثرات آن بر هویت سکونتگاه های سنتی منطقه »، در اولین کنفرانس بین المللی سکونتگاه های سنتی زاگرس، سنندج، ۱۳۸۷ .

راهب، غزال. « بررسي تجارب بازسازي سيل 1378 شهرستان نکا از منظر توسعه »، نشریه دانشکدۀ هنرهاي زيبا دانشگاه تهران، ش 23 ) ۱۳۸۴ (.

سازمان ملل متحد ادارۀ هماهنگ يامداد و سوانح. سرپناه پس از سانحه، رهنمودهايي در زمينۀ امداد، تهران: مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن، 1371.

فلاحی، علیرضا. معماری سکونتگاه های موقت پس از سوانح، دانشگاه شهيد بهشتي، ۱۳۸۶ .

کانی، فردریک و دیویس، یان و کریوگلد، فردریک. سرپناه اضطراری، ترجمۀ اکبر زرگر، دانشگاه شهيد بهشتي، ۱۳۶۹ .

Aysan, yasemin. Homeless in 42 m2, London: Oxford polytechnic Department of architecture, 1987.

Barakat, Sultan. Rebuilding and Resettlement,9 years Later, university of York.UK, (august 1993).

Barakat, Sultan. “Housing Reconstruction after Conflict and Disaster”, Humanitarian Practice Network, No. 43 (2003).

Dudley, Eric. The Critical Villager: Beyond Community Participation, London: Routledge, 1993.

Quarantelli, E. L. Shelter and Housing after Major Community Disaster: Case Studies and General Conclusions, Columbus: Disaster Research Center. Ohio state university, 1982.

UNDRO, Shelter after Disaster: Guidelines for Assistance. New York: United Nation, 1982

Westgate,Ken. Disaster and Development, DHA NEWS, IDNDR, 1996.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/